Friday 21 September 2012

4 IKHTIAR: ku terus mengharap Rahmat-Mu

Bismillahirrahmanirrahim...

Ermm..macammana nak mula yer..

Baiklah..entri IKHTIAR:Ku terus mengharap Rahmat-Mu ini umie buat khas untuk ceritakan dari awal ikhtiar umie dan mr hubby berTTC kerana Allah dan sekarang dahpun masuk lebih 6 tahun usia perkahwinan kami, Alhamdulillah (umie still bersyukur memiliki suami yg sgt faham perasaan umie sehinggalah ke saat ini dan harapnya sampai akhir hayat kita ye abg..jodoh dunia akhirat till jannah, insyaAllah..I love u so much abg kerana Allah)..ameen..

entri ini juga akan menjadi ingatan buat umie, coretan manis dan menilai kembali sejauh mana usaha umie untuk benar2 mengharapkan rezeki ZURIAT keturanan umie dan suami daripada Yang Maha Pencipta..umie mengaku di awal perkahwinan dulu (to be specific 1-3 thn pertama)..umie sebenarnya tak faham apa itu 'Sabar', 'Redha' dan 'Tawakkal' itu sendiri..yer la masa tu umur umie pun masih muda..org kata 'belum cukup makan garam'..kan....really it is not so easy..bukan semua org faham..dari pengalaman akan mematangkan usia, dan dari pandangan mata hati akan nampak apa yang tersirat di sebalik yang tersurat...hakikatnya bukan semua orang dapat pandang dgn mata hati itu..manusia suka pada pandangan nafsu dan akal..manusia suka pada yang nyata dari yang tak terlihat..mudahan kita dapat menilai sesuatu dengan pandangan mata hati dan bukannya mengikut kata nafsu.

1-3 thn pertama tiap bulan bila time cik 'P' muncul..umie mesti nangis.sedihnya hanya mr hubby dan Allah shj yg tahu..nangis2 sampai tak ingat dunia...umie macam nak tanya pada Allah nape uji umie macam ni dan kenapa tak uji orang lain je..kenapa..kenapa...tak adil org lain nampak bahagia..diorang kahwin terus dapat anak..apa salah umie..umie ni tak layakkah bergelar ibu..umie jd tak rasional (hehe...pernah tu satu hari jiran umie kelam kabut dtg umh ketuk2 pintu waktu tu umie tgh meraung2 (masa tu duduk menyewa umh flat)..tak perasan pun meraung sampai jiran2 pun boleh dengar...aduh malunyerrrr..apa lah umie ni kan..nasib baik sekarang ni umie dah pindah..tak sanggup la nak pegi jengok2 umh lama lg dah..maluuu sesgt..mesti depa suspen kan nape la si umie ni meraung2 teriak2..kena histeria ke..sampai ke tahap mcm tu..wa iya zubillah..bila orang tanya 'dah ada ker'...tambah2 dgn nada sinis pulak tu...jawab la dengan sakitnya hati macam kena tusukan panah yg paling dalam 'takde lg la..belum rezeki'..balik umh nangis...geram..sakitnya hati..atau malas dh nak layan/jumpa/terserempak insan2 yang suka tanya macam tu...depan orang umie kata 'takpe la aku sabar dan redha je..belum rezeki nak buat macammana kan'..tapi...sabar ke umi ni?..redha ke?...dan rupanya..umie silap...

umie sangat kecewa dengan sikap umie dulu...umie yang sebenarnya tak kenal Pencipta umie..umie memberontak dengan kehendakNya sedang umie ni tak sedar umie hanyalah seorang hamba..seorang hamba tak layak nak mempersoalkan untung nasib, rezeki dan kehidupan kepada tuannya inikan pula Dia Tuhan Yang Menciptakan umie...umie tak layak..dan sangat tidak sepatutnya..umie patut bersyukur dengan segala amanah apa yg umie ada sekarang..Dia sangat sayang pada umie..umie tahu sebab itu Dia pilih umie..dan umie antara insan2 terpilih olehNya..bukan semua orang diuji olehNya dengan ujian sebegini..itu tandanya kasih sayang Allah pada orang yang terpilih...lagi berat ujian..lagi tinggi kasih sayang Allah pada hambaNya itu sekiranya dia redha dan berserah padaNya..Allah suka sekiranya kita sentiasa berusaha memperbaiki diri dan mengabdikan diri padaNya..Allah rindu untuk mendengar rintihan kita sentiasa bermohon dan bermunajat padaNya...ampunilah dosa hambaMu ini Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim..umie terima dan sabar dengan ketentuanMu.. hambaMu ini redha ya Allah sekiranya inilah jalannya untuk peroleh redhaMu..umie tawakkal dengan usaha umie kerana umie yakin Allah tidak akan mengecewakan doa hambaNya yang bermohon...umie tidak akan sesekali berputus asa dengan rahmat Allah..umie mohon kekuatan hanya dari Allah dapat membantu umie hidup di muka bumi yang fana, tidak kekal dan sementara ini..umie suka hayati kata-kata di bawah sebagai peringatan buat umie..

"Boleh jadi kamu memmbenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu..
dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, sedang ia amat buruk bagimu..
Allah Maha Mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui...

dan juga..

"Ilmu kita terbatas tidak dapat menjangkau Ilmu Allah yang Maha Luas..
kita hanya nampak yg dekat..sedang Allah nampak yang dekat dan yg jauh..

Hakikatnya Allah lebih Mengetahui tentang diri kita..kita sendiri tidak tahu apa yang terbaik untuk diri kita sendiri..

Wallahu a'lam


p/s: akhirnya umie dapat luahkan apa yg umie simpan di dalam hati..umie sekarang telah berubah Ya Allah..umie dah boleh terima apa pun org kata..umie redha..umie dah tak nangis2 dah beberapa tahun kebelakangan ni sebab umie tahu Allah sayang pada umie..umie pun sayang pada Allah..umie dapat rasa Allah dekat dengan umie..Allah kurniakan banyak rezeki lain buat umie dan keluarga..dalam kerjaya umie..rumahtangga umie dan segalanya tak terhitung..umie rindu padaMu Ya Allah..umie sayu tiap kali menyebut namaMu..umie tahu Allah paling faham perasaan umie..terima kasih Ya Rabb jemput umie ke rumah-Mu..sangat bahagia dan tenang pabila berada di dalam rumah-Mu menjadi tetamu-Mu memandang Baitullah Al-Haram (kaabah)..benarlah..ketenangan yg selalu dikata orang yg pernah mengunjungi rumah-Mu..tidak sama seperti di tempat2 lain yg pernah umie pergi..dan tidak boleh digambarkan oleh orang yang tidak merasainya.. semoga umie berpeluang dijemput olehMu lagi..ameen..



Allah turunkan 120 rahmat ke atas Kaabah setiap hari, dan darinya 20 rahmat untuk orang yg memandang kaabah..saat manis yg tak mungkin umie dapat lupakan..rindunya lambaian Baitullah.. 


- nampaknya entri 'Ikhtiar: ku terus mengharap Rahmat-Mu akan bersambung ke part-2..sebab tetiba umie terasa sayu pulak..to be continued..










4 comments:

  1. salam..
    insaf sy bila baca entri akak yg ni..
    sy mungkin masih di fasa akak yang dulu, 1-3 tahun..yg x berapa nak redha..yang selalu tertanya2 kenapa ujian ni yang Allah bagi...selalu sgt rs bersalah sebab x berapa nak redha..astaghfirullah..semoga sy diberi ketabahan mcm akak,n insyaallah kita sama2 dikurniakan zuriat...amin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih umi sufi sudi singgah ke blog akak ye..semoga sufi juga diberi kekuatan dan ketabahan selalu, mudahan Allah kurniakan zuriat buat kita tak lama lagi..ameen.

      Delete
  2. salam...alhamdulillah, jiwa terasa lebih tenang setelah membaca entry umie. sebenarnya hati ini juga terlalu ingin sampai ke kota Allah, teringin nak menatap kaabah di depan mata..semoga Allah perkenankan juga permintaan saya ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah shaz, moga kita akan selalu diberi kekuatan dalam menghadapi ujian-Nya ye..Lah tahzan innallaha ma'ana..semoga Allah makbulkan doa shaz juga untuk dijemput ke rumah-Nya suatu hari nanti..tenang shaz, tenang sgt berada di sana..insyaAllah, shaz pasti dijemput ke sana nanti..terus tanamkan azam murni tu k..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...