Monday, 8 December 2014

6 Kekuatan itu milik-Mu..

Assalamualaikum wbt.,



sedarkah itu? ...Ya!...

namun mengapa...mengapalah diri ini terasa tidak cukup kuat untuk hadapi sesetengah ujian-Mu wahai Tuhan?


Maka, banyakkan lah merintih dan merayu lagi padaNya..

dan terus terusan meminta padaNya agar diberikan kekuatan..

"Ya Allah Ya Rabb...permudahkanlah segalanya, janganlah disulitkan...ameen." 


dan sungguh ia benar..k
ekuatan itu hanya milik-Mu!


ma'a salama,

post signature

Friday, 8 August 2014

2 S.H.R Aidilfitri 1435H

Assalamualaikum wbt.

Masih ada yang sudi singgah dan menjenguk perkhabaran umie di sini ke? ececeh..takpe2 jawab dlm hati je k..hihi

..rasanya belum terlewat lagi kan utk umie ucapkan 'SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI, Maaf Zahir dan Batin' buat semua.. ;)

Bagi umie raya tahun ni biasa2 saja
Hati terus teringat2 pd saudara2 di Palestine..tertanya dgn apa yg berlaku sejak akhir2 ni..dgn kejadian tragis MH17...juga kehilangan MH370..sebak..risau..di waktu ini juga Dia menguji kita dgn keadaan meruncing empangan makin surut air..apakah hikmah..atau adakah ini peringatan kepada sesuatu..huhu..wallahu a'lam

Rindu nak bercerita lebih di sini..banyak yg nak dikongsikan..in sha Allah di lain masa dan ketika ya..

Oh ya..Alhamdulillah, tak lama lg umie akan bergelar 'student' kembali..teringat zaman2 remaja dan muda2 dulu di univ..waktu tu otak masih fresh la kan..sekarang ni..hadoii la..kena guna booster mungkin ni..hihi..next week in sha Allah minggu terakhir umie berkerja..akan tinggalkan ofis selama 3 thn ni, in sha Allah..huhh..perasaan kini jadi bercampur baur..mampukah sebenarnya?Ya Allah..hanya padaMu umie berserah dan bermohon dipermudahkan segalanya perjalanan ini.

Hmm..satu lagi..umie mcm agak trauma fikirkan utk naik flight dlm keadaan sekarang ni..bila fikir yg umie pernah suatu ketika bermusafir sampai ke Amerika.. Russia.. Jepun.. Korea.. China.. Dubai..dan lain2 negara..ada yg bersendirian lagi..sebenarnya tak pernah terjangkau di kotak fikiran ini dgn apa yg telah terjadi skrg ni..tapi mmg benar..ajal maut di tanganNya..kalau telah tertulis pengakhiran kita bagaimana dan di mana kan..hanya Dia Maha Mengetahui.

Apapun, semoga Allah Azza Wa Jalla memberi petunjuk, kekuatan hati dan keteguhan iman buat kita semua ya..ameen.

Take care semua dan terima kasih coz sudi singgah n jenguk2 ke blog umie ni k ;)

Ma'a salama,
post signature

Monday, 2 June 2014

7 Tragedi semalam

Semalam..kejadian semalam umie takkan dapat lupakan seumur hidup..Ya Allah!
sehingga kini umie masih terbayang lagi..fikiran ini masih melayang..pejam mata juga masih terbayang..takdir Allah menentukan umie dan suami berada di situ, terkejut mengigil menyaksikan saat2 memilukan kejadian itu..ohh..ya Allah..pengajaran dan iktibar apakah ini..

berita kejadian turut dilaporkn di tv dan surat khabar smlm.. :'(

innalillahiwainnailaihirojiun.


post signature

Friday, 9 May 2014

8 kebergantungan ku pada-Mu..

Assalamualaikum semua..

terasa lama diri ni menyepi..
Alhamdulillah umie masih di sini..dan syukur pada-Nya atas segala nikmat yang dikurniakan..
sekarang ni umie sedang jalani kursus QA lanjut pengajian HLP2014 di INTAN, Bukit Kiara selama 6 minggu..bagi persiapan diri, mental dan emosi..debaran dan bahang yg kian terasa..

doakan kejayaan umie ya...umie juga berdoa semoga rakan2 di luar sana akan terus berjaya dan bahagia di dunia dan akhirat, in sya Allah.

banyak yang ingin dikongsikan tapi masa sungguh membatasi..

Wahai Tuhan, sesungguhnya kebergantungan ku dahulu, kini dan selamanya hanya pada-Mu Ya Allah..permudahkanlah setiap urusanku dan juga buat mereka2 yang sentiasa mengharap pertolongan dari-Mu...ameen.


Ma'a salama,
post signature

Friday, 14 March 2014

2 ~ really touched my heart

Assalamualaikum wbt.,


Let us continue our prayers
pray for the safety of MH370
and a kind of 'tests' we face today
haze yg semakin merbahaya, penyakit denggi yang semakin meningkat, pergolakan politik, kemarau, kebakaran hutan berleluasa, with less rain and etc...Ya Allah..

Let us pray..
doalah yang sebenar-benar doa, merayu dan meminta sesungguhnya hanya pada Dia yang Maha Kuasa..

Everything happens for a reason right?

and this video also really touched my inner feeling..Ustaz Don & Adik Mohd Luqmanul Hakim...It makes me speechless and feel like :'(

seriously..

ohh dear..MasyaAllah, barakallahu fikum adik luqman..


and again please..


Semoga Allah s.w.t sentiasa melindungi kita semua dengan rahmatNya..ameen.

Hasbunallah wa ni'mal wakil

P/s: maaf pd komen2 yg masih belum terjawab di entry2 lain, insyaAllah di kesempatan lain umie akan membalas komen2 kalian ye..time is running out so fast nowadays..with a very tight schedule everyday..huhu.. -__-

ma'a salama
post signature


Tuesday, 28 January 2014

4 Berlepas lagi..ke tempat jatuh lg dikenang :)

Assalamualaikum,

Sebentar lagi umie dn en husb akan berlepas..menyusuri jejak-jejak lama kami..ke tempat jatuh lagi dikenang..tempat yg pernah umie menetap suatu ketika dahulu..

Semoga Allah beri kelancaran percutian kami ini dan permudahkan perjalanan kami ke sana...ameen.




* Hmm...sebenarnya umie excited dengan percutian kali ni..tapi entah mcmna hati ni ttp teringat2 mak abah adik di tanah suci..bagaimanalah agaknya keadaan di mekah dan madinah skrg..

till then!



post signature


Monday, 27 January 2014

0 rindu lagi...

Assalamualaikum wbt.,

Lama rasanya umie tak meninjau blog umie ni apatah lagi nak berblogwalking blog rakan-rakan yg lain..

Semalam 27 Jan, umie menghantar Abah, Mak dan adik umie ke LCCT, untuk mengerjakan umrah..huhh..umie masih terbayang2 saat bersama mereka dulu bersama2 kami semua (kecuali adik) ke tanah suci tahun 2012 yg lalu...masih segar diingatan..

ohh sungguh rindu rasanya nak pergi lagi..rindu nak lihat Baitullah Kaabah..rindu suasana di masjidilharam, rindu nk menziarahi makam rasulullah SAW..rindu semuanya..

betapa untungnya buat semua insan2 yg terpilih menjadi jemputanNya..Alhamdulillah..





Selamat mengerjakan umrah ya..selamat pergi dan selamat pulang!!


Semoga diberi kelancaran, kesihatan yg baik dan dipermudahkan segala urusan Mak Abah dan adik umie mengerjakan umrah..hakikatnya mereka telah pergi kali ni turut membawa semangat, doa dan hati umie juga bersama mereka ke sana :"(


Ma'a salama
post signature



Friday, 10 January 2014

2 Salam Jumaat: ~ Takkan kekal lama

Assalamualaikum wbt.,

Muhasabah diri di hari yang mulia..
jumaat penghulu segala hari..
moga2 saban hari yang kita lalui beroleh keberkatan dan redha Ilahi...ameen.


La tahzan, innallaha ma'ana

ma'a salama
post signature

Wednesday, 8 January 2014

2 Kisah 3 budak hitam sebagai pengajaran













Al-kisah tiga orang budak hitam sedang berjalan-jalan di atas pasir di persisiran sebuah pantai. Tiba-tiba salah seorang dari mereka tertendang sebiji botol. Beliau pun mengambil botol tersebut. Botol tersebut tertutup rapat dengan penutup gabus. Kesemua mereka kehairanan dan tertanya-tanya apa yang ada di dalam botol tersebut. Lalu salah seorang dari mereka pun membukanya. Sebaik sahaja terbuka botol tersebut, maka keluarlah seekor jin yang amat besar.

Jin tersebut ketawa terbahak-bahak lalu berkata "Siapakah engkau hai manusia yang telah membebaskan aku? aku telah terkurung di dalam botol ini selama 20 tahun. Dalam masa terkurung aku telah bersumpah akan menyempurnakan 3 hajat sesiapa yang membebaskan aku dari botol ini. Nah! Sekarang kamu semua pintalah apa-apa, akan aku tunaikan permintaan kamu semua".

Ketiga-tiga budak hitam itu mulanya terkejut tetapi bergembira apabila jin tersebut menawarkan untuk menunaikan permintaan mereka. Jin pun berkata kepada budak yang pertama, "Pintalah!" Budak hitam pertama pun berkata: "Tukarkanlah aku menjadi putih supaya aku kelihatan cantik". Jin pun menunaikan permintaannya. Lalu budak itu pun menjadi putih.

Jin pun berkata kepada budak hitam kedua,"Pintalah!". Budak hitam kedua pun berkata: "Tukarkanlah aku menjadi putih dan kelihatan cantik, lebih putih dan cantik daripada budak yang pertama". Jin pun menunaikan permintaannya. Lalu budak itu pun menjadi putih dan cantik lebih daripada budak yang pertama.

Jin pun berkata kepada budak hitam ketiga, "Pintalah!". Budak hitam ketiga pun berkata: "Tukarkanlah aku menjadi putih dan kelihatan cantik, lebih putih dan lebih cantik dari budak yang pertama dan kedua".

Jin pun berkata: "Tidak, permintaan kamu itu tidak dapat aku perkenankan. Pintalah yang lain..." Budak hitam ketiga kehairanan dan terfikir-fikir apa yang mahu dipintanya. Setelah lama berfikir, budak hitam ketiga pun berkata: "Kalau begitu, aku pinta kau hitamkan kembali rakan aku yang dua orang itu". Lalu jin pun tunaikan permintaannya.

Kembalilah asal hitam kedua-duanya. Jin pun berlalu dari situ dan ketiga-tiga mereka tercengang-cengang dan tidak memperolehi sesuatu apa pun.


Moral of the story:

Sikap dengki, cemburu dan iri hati seringkali bersarang di hati sesorang insan. Seringkali manusia yang busuk hati tidak suka melihat orang lain lebih dari mereka dan mengharapkan mereka lebih dari orang lain. Mereka juga suka melihat nikmat orang lain hilang. Sikap ini sebenarnya pada akhirnya akan merugikan manusia itu sendiri.


*sekadar kisah tauladan yang tiada kena mengena dengan yang hidup ataupun yang telah tiada.. ;)

ma'a salama~
post signature

Friday, 3 January 2014

2 Salam Jumaat: Doa Istiqamah beribadah - Wasiat Rasulullah SAW kepada Mu'az bin Jabal ra

Assalamualaikum wbt.,

Motivasi pagi di radio IKIM pagi ini ada berkongsikan satu doa yang umie rasa sangat baik dan begitu manfaat untuk dikongsikan bersama rakan-rakan semua.

Doa ini merupakan satu wasiat junjungan besar SAW kepada sahabat baginda yang dikasihi iaitu Mu'az bin Jabal ra. Baginda lantas berpesan agar jangan sesekali meninggalkan amalan membaca doa ini setiap kali selepas solat. Umie percaya doa ini mempunyai manfaat dan hikmah tersembunyi yang besar sehinggakan Baginda meminta agar sahabat Mu'az ra jangan sesekali meninggalkan bacaan doa ini setiap hari.

Ayuh, moga-moga kita semua dapat sama-sama amalkan insyaAllah, mudah-mudahan Allah SWT dapat meneguhkan iman dan keyakinan kita untuk terus dapat melakukan amal ibadah dengan lebih baik dan sempurna..dan lantas berusaha untuk menjadi insan yang lebih bertaqwa.

Wasiat Rasulullah SAW kepada Mu'az bin Jabal ra..


***

Suatu hari Junjungan Besar Rasulullah S.A.W. memegang tangan sahabat Mu'az bin Jabal ra, seraya berkata:

Wahai Mu'az, demi Allah, aku sangat mengasihimu". Lalu Baginda bersabda "aku wasiatkan kepadamu wahai Mu'az supaya jangan sesekali meninggalkan doa ini setiap kali selepas solat "


(Allahumma a’inni ‘ala zikrika wa syukrika wa husni ibadatik)

Ya Allah, bantulah kami dalam mengingatiMu, bersyukur kepadaMu dan memperbaiki ibadah kami kepada-Mu, ameen.


***

Doa ini perlu dibaca dan diamalkan setiap hari iaitu setiap kali selepas solat..doa memohon agar Allah SWT menetapkan hati kita ini untuk terus istiqamah dalam melakukan amal ibadah dan dalam usaha melaksanakan semua ketaatan kepadaNya, insya-Allah.


Wallahu a'lam

ma'a salama
post signature

Thursday, 2 January 2014

4 Harapan untuk Tahun 2014..

Bismillahirrahmanirrahim

Memulakan langkah untuk tahun baru 2014

tahun yang pasti lebih mencabar buat umie..
moga2 juga menjadi tahun yang lebih baik dari tahun2 sebelum ini..

tahun yang nampaknya umie perlu lebih rajin, disiplin dan serius dalam segala hal berkaitan..dan cuba untuk memperbaiki diri menjadi hamba-Nya yang lebih bertaqwa


harapan umie semoga tahun 2014 ini akan menjadi lebih bermanfaat dan lebih bermakna dalam hidup kami berdua, insya-Allah.


Mudah-mudahan tahun ini penuh dengan keberkatan dan dimurahkan rezeki kami selalu..ameen.



***


sekadar renungan bersama bagi pembuka tirai tahun baru ini ;) 



ma'a salama
post signature
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...