Monday 8 July 2013

0 Pengkalan Balak, Melaka & Memancing

Assalamualaikum wbt.,

Cuti-cuti kami hujung minggu lepas ke Pengkalan Balak, Masjid Tanah, Melaka..air laut boleh tahan bersih juga waktu kami di sini...seronok rasanya tiap kali berpeluang melihat keindahan laut yang terbentang luas..ombak yang menghempas pantai..umpama lenyap segala permasalahan di fikiran..sungguh tenang dan damai jauh di sudut hati melihat kehebatan ciptaanNya..subhanallah.

umie & hubby selalu datang ke sini...memancing area pantai ni biasanya boleh dapat naik ikan bolos atau duri..bila teringin memancing atau rajin sikit kami akan ke jeti kuala sg baru, melaka untuk memancing di sana...pernah tu umie dapat tarik naik 2 ekor ikan mayong besar2 lengan tangan juga la, hby pula dpt seekor..hehe..hmmm...seronok rasa bila dapat lawan tarik tu..

hasil tangkapan di jeti Kuala Sg Baru, Melaka

pernah abah umie memancing di Pengkalan Balak ni bawa naik seekor ikan duri sebesar lengan..besar sungguh..suka la abah tu kan..:-)

ikan duri tangkapan abah..*sila abaikan pemandangan sekeliling ye :-)

Kali ni kami pergi ke Pengkalan Balak bukan untuk tujuan memancing pun..pagi tu sedang kami bersiar2 ternampak beberapa bot2 kecil nelayan tersadai di tepi pantai sedang memunggah pelbagai jenis ikan segar, ketam dan udang2 segar dari pukat dan jaring..apa lagi kan..
ermm..merasalah kami membeli udang2 segar besar untuk dibuat bakar terus ni...nyum-nyum sedap sungguh rasa isinya, pejal dan manis sekali..owhh, sungguh fresh tau! tak mahal pun harganya jika dibandingkan beli di pasar..

rezeki merasa makan udang besar dan segar di Pengkalan Balak nampaknya..Alhamdulillah.


udang segar dan masih merah lagi..fresh!


apa lagi..bakar gitew2 jer dan ngappp le..manis & sedap sgt!

itulah saja ceritanya ye.. -___-

-ma'a salama

post signature

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...