Wednesday 19 June 2013

2 Entri Khas: Suatu peristiwa di malam Ramadhan


Assalamualaikum wbt.,

Bismillah Walhamdulilah.

Setelah berfikir panjang, akhirnya umie membuat keputusan untuk menyertai satu contest GA tajaan NiaSouq anjuran blog Dessert of life. Tq nina kerana bermurah hati walau belum tentu umie terpilih menang, tidak mengapa, tapi kalau tertulis rezeki kita mana tahu kan, syukur sgt. Antara syaratnya adalah berkongsi satu cerita pengalaman mengenai Ramadhan yang mulia. Contest Nia Lil Ramadhan ni menarik hati dan terpanggil umie untuk berkongsikan satu kisah benar yang pernah berlaku dalam hidup umie dan tidak mungkin umie lupakan peristiwa itu sehingga ke hari ini..ianya juga akan tetap terus menjadi ingatan dan tanda tanya..

Apa yang ingin umie ceritakan juga adalah tidak lebih dari sekadar berniat untuk berkongsi cerita bersama kawan2 yang membaca coretan umie ni ye. 


***
Kisah ini berlaku sewaktu umie berumur 16 tahun. umie tinggal di sekolah asrama masa tu dan setiap kali bulan puasa pelajar akan dibenarkan balik ke rumah hujung minggu untuk berpuasa bersama keluarga...ermm..apa lagi seronoknya la kan..bila teringat balik saat2 masa dulu duduk di asrama bersama kawan2 dan berpisah dengan keluarga..entah ye macamana la boleh timbul rasa kekuatan tu sedang umie ni bukanlah seorang yg survived sangat pun..pun tak berapa reti nak bergaul rapat sangat dengan semua orang..tapi itulah kekuatan itu milik Allah..sedar tak sedar kita ni sentiasa diberi kekuatan walau rasa diri ni sebenarnya macam tak mampu je nak hadapi sesuatu ujian dan cabaran tu kan..

Berbalik pada kisah yang umie nak ceritakan tu...

Kejadian ni berlaku pada suatu malam di bulan Ramadhan sewaktu umie berpeluang balik berpuasa di rumah mak dan abah umie. pagi tu dalam pukul 4 macam tu umie dikejutkan bangun sahur oleh abah..hehe..maklum la umie ni anak manja sikit (12 thn tau jd anak bongsu..tetiba dpt adik macam tak percaya je masa tu ok)..jadinya skill masak pun tak berapa nak reti maklum dok asrama kan..hehe..sabar je la ye..mak memang dah siap masak la waktu sahur tu..yg tak boleh dilupakan ialah ayam goreng mak..uishh..makan waktu2 sahur ni dgn ayam goreng tepung mak..alahai sedap betul la rasanya..cukup buka selera dah..tiap kali balik dari asrama umie tak kisah la kalau hari2 mak masak ayam goreng tepung tu..huhu...bukannya apapun kan cuma ayam goreng tepung je kalau ikutkan..tapi bila buat sendiri tak plak sesedap mak masak tu...ermmm itulah air tangan mak agaknya..sayangg mak, terima kasih Mak!...kebiasaannya anak2 mak abah ni bangun sahur, cuci2 mata n kumur2 sket..duduk sama2..abah akan baca doa makan + puasa esok hari..baru lah..ngappp kita semua makann..hehe..

OK, bukan itu cerita utama yang umie nak kongsikan..

selepas makan sahur pagi tu..lebih kurang dalam pukul 4.30 pagi macam tu umie ingat lagi..sejurus lepas cuci pinggan tu umie pun pergi ke bilik tidur (umie tidur di bilik seorang je)..keadaan di ruang tamu masa tu gelap dan bilik tidur umie juga gelap..sampai di depan pintu bilik..umie buka pintu (biasanya bangun sahur umie akan tutup pintu bilik tidur sebab takut nyamuk akan masuk ke bilik)..waktu umie buka pintu tu..ya Allah! umie sangat2 terkejut dan hairan..terhidu bau yang sangat2 harum..sungguh lembut..indah..terasa tenang..dan wangiannya tak pernah terhidu sebelum2 ni..masyaAllah..umie jerit panggil mak dan abah kat dapur..minta mereka cuba hidu..betul ke atau adakah umie saja yang bau ke..atau bau dari perfume sesiapa ke..aduh..siapa pula yang pakai perfume pukul 4.30 pagi macam ni kan..di bilik umie pun takde apa2 perfume/wangian sebab umie tak pakai perfume pun masa zaman sekolah..pelik..bilik umie pula berada di tengah2 rumah, nak kata perfume datang dari luar sangat mustahil sebab jauh dari jalan raya..umie cuba buka bilik sebelah tak bau pun..bilik lain pun tak bau juga..ruang tamu pun tak bau atau kot2 datang dari mana2 bilik..hakikatnya tidak la..umie, mak dan abah rasa pelik juga..masa umie buka pintu tu bau harumnya sangat kuat..ya Allah sungguh umie katakan baunya lebih harum dan lembut dari wangian perfume kasturi yang di beli di tanah suci Al-Haramain..tapi itulah cuma seketika saja..beberapa minit lepas tu bau harumnya mula hilang..entah macammana terpacul dari mulut abah..entah2 malam ni malam Lailatul Qadar kot (bila tengok kalendar islam malam tu malam ramadhan ganjil la)..mak pulak kata..mungkin juga agaknya bau tu dari lintasan para malaikat ke sebab baunya sangat2 wangi...uishh umie pun tak tahu la..hanya Allah Maha Mengetahui perkara2 ghaib yang tak tercapai dek akal kita kan..dan nak jadi cerita beberapa minit lepas bau tu hilang boleh pula umie naik katil sambung tidur balik...aduhai...tak sepatutnya la diri ini..sebaiknya lepas waktu sahur tu kita digalakkan melakukan solat tahajud, baca al-quran, berzikir atau sbgnya kan..masa umie remaja dulu malangnya umie tak ambil kisah walau abah dan mak dah tunjukkan contoh yang terbaik..masa kan tidak, umie pun tak pernah nak cuba ambil tahu mengenai kelebihan tiap2 hari di bulan Ramadhan inikan pula kelebihan malam Lailatul Qadar yang mulia..akhirnya ramadhan berlalu begitu sahaja dengan ibadat puasa yang biasa2 saja...umie kesal.

namun umie akan terus ingati peristiwa aneh tu sebab bila umie dewasa kini baru umie sedar kelebihan hari2 di bulan ramadhan yang mulia..umie takkan dapat lupakan haruman wangian itu dan tiap kali tiba bulan ramadhan pasti akan mengingatkan umie akan kisah haruman di bilik umie tu...umie masih berharap moga2 di ramadhan akan datang umie diberi izin-Nya bertemu wangian itu lagi..insyaAllah.

cuma apa yang membuatkan umie terfikir sehingga ke hari ini - bau haruman apakah itu? Wallahu a'lam..ianya masih menjadi tanda tanya dan misteri..dan sehingga ke hari ini juga umie masih tak berkesempatan bertemu bau serupa seharum wangian itu lagi...

itulah suatu peristiwa di malam ramadhan yang umie ingin kongsikan..

Dalam sebuah hadith riwayat Tirmizi, Ahmad dan Ibn Majah bahawa Aisyah r.a. bertanya kepada Rasulullah SAW:


“Wahai Rasulullah, sekiranya aku berada pada Lailatul Qadar, apa yang aku perlu buat? Baginda menjawab: Bacalah:


“Allahumma innaka ‘afwun karim tuhibbul ‘afwa fa’fu ‘anni ”

(Ya Allah! Sesungguhnya Dikaulah Maha Pengampun, Maha Pemurah dan yang suka mengampunkan, maka ampunilah daku.)

Rasulullah SAW amat menyukai dan menyuruh umatnya berdoa pada malam Lailatul Qadar dengan meminta keampunan kepada Allah. Lailatul Qadar adalah malam yang paling mustajab untuk berdoa dan sesiapa yang berdoa dan bertepatan doanya dengan Lailatul Qadar, maka pastilah doanya dikabulkan Allah.
Wallahua'lam ~

* (GA oleh Dessert of life blogspot, sponsored by NiaSouq at niasouq.com.my)


p/s: Selamat Menyambut kedatangan Ramadhan Al-Mubarak tak lama lagi..semoga kita dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki bertemu bulan yang mulia ini, insyaAllah.

-Ma'a salama

post signature

2 comments:

  1. Wah...mmg suspend la umie... Biasa la zaman skolah2, balik umah mmg nak qadha tidur je... Hehehehe...x oe la, meh kita doa, Moga ramadhan akan datang kita dpt bertemu lailatul qadar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..betul la nina :-)..mudah-mudahan kita semua akan sama2 usaha untuk dipertemukan dgn malam yang mulia tu..segalanya boleh berlaku atas izin Allah jua...ameen.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...