Thursday 20 December 2012

2 Hadiah Hari Lahir Istimewa - Finale Part IV

Bismillahirrahmanirrahim..

bagi teman-teman yang tertinggal beberapa ceritera perjalanan umi ke S.A. sebelum ini..sudilah kiranya kalian intai di Part I, Part II dan Part III ...dan ini adalah ending kisah perjalanan penuh cabaran dan dugaan umi ke S.A baru-baru ini..harap2 kalian tak jemu lah mengikuti..hehe..

Balik kepada kisah yang awalnya perjalanan penuh liku dan cabaran..dengan menempuhi perjalanan selama lebih 36 jam..transit di beberapa buah negara..terpaksa bermalam di Brazil, disoal pegawai imegresen santiago, kisah pemeriksaan kastam..terlepas hari pertama mesyuarat dan lain-lain yang tak dapat diceritakan di sini.. tapi Alhamdulillah semuanya adalah kenangan pahit dan manis yang tak mungkin dapat dilupakan sampai bila-bila..ermm..sedih, takut, excited, sayu, berani semua perasaan lah bercampur baur kiranya.. 

Walaubagaimanapun, ending kisah umi ke SA ni memang best lah..bukan sebab dapat merasai jalan2 di bandar Santiago ataupun berpeluang jejak ke Pergunungan Andes ke..yea..Alhamdulillah itu juga pengalaman indah..tapi ada lagi yang sangat istimewa dan tak pernah umi terbayang dan terfikirkan akan berlaku..hehe..

kisahnya bermula dengan umi terpaksa transit di airport Dubai dan menunggu lebih kurang 7 jam untuk menaiki kapal terbang Emirates seterusnya untuk pulang ke malaysia..seat tempat duduk umi 74A ekonomi kelas tepi tingkap betul2 row paling belakang dekat ngan toilet..senang kan..memang umi sengaja pilih seat tu..hehe..penerbangan balik kali ni istimewa sikit sebab flight yang akan umi naik ni adalah Airbus Emirates A380 yang sejak akhir2 ni sibuk diperkatakan orang ramai dan keluar di TV..hehe merasa juga naik airbus perjalanan jauh kali ni..Airbus Emirates A380 ni kapal terbang 2 tingkat..ada upper deck (first and business class) dan lower deck (economi class)..besar dan sgt luas..memang canggih dan sophisticated.. :) ..Alhamdulillah..rezeki la kiranya tu kan..

waktu sampai di kaunter emirates airline untuk ambil boarding pass tu..suddenly staff tu kata..

"Owhh..waitt madam..we have upgraded your seat........to BUSINESS CLASS..."

whatttt?? seriously unbelievable.. tak percayaaa..kejutan apakah ini?? serioussss....

huh? Emirates A380 Business Class? i was shocked..ya Allah.

serious..umi tak pernah terfikir langsung bukan kata dapat merasa naik airbus A380 tu saje..tak terfikir langsung juga akan dapat duduk di business class A380 ni..untuk umi ni naik air asia pakai duit sendiri tu bolehlah lagi...itu yg mampu buat masa sekarang..hehe..tak layak rasanya untuk seat business class ni lagi lar..do not even dream..

hakikatnya...Alhamdulillah...memang umi dapat merasa duduk di business class la..bukan mimpi di siang hari...it's all atas perancangan Allah..rezeki yang tak disangka-sangka..ntah dari mana datang ntah..Dia beri umi peluang dan kesempatan merasai nikmat ni...terima kasih ya Allah..sangat2 bersyukur..

umi rasa cam terkinja-kinja pun ada bila dpt tahu tu..hehe..so excited..sorry to say ok..hakikatnya memang sangat2 tak percaya..macammana rupanya Emirates A380 business class ni..ianya berada di upper deck kan..so merasa la umi lalu bersama2 penumpang 1st class dan business class ni..diorang kan diberi laluan dulu, selalu tengok je diorang ni naik dulu..sekarang merasa sendiri lah..hehe..bestnyer..jeng..jeng...jeng

tengok gambar jer la ye..sebab speechless..


laluan khas bagi penumpang 1st class dan business class..naik lif khas ke upper deck.. :)

Keadaan dalam upper deck..tempat simpan beg kat atas tu sorang satu tau..ikut seat masing2

Emirates A380 business class..luas dan selesa..seat 1-2-1...1 row dalam 4 orang jer..

set TV yang besar dan canggih di setiap tempat duduk penumpang..lebih besar dari  kelas ekonomi punya TV

TV dilengkapi dengan program I.C.E dan real time CCTV

3 different angle views CCTV..(i) boleh lihat dari sudut wing atas (sprt gambar kiri), (ii) cctv dari bawah body kapal terbang (gambar kanan)-utk nampak daratan dan (iii) sudut cockpit pilot- view nampak hadapan

Terpisah oleh laluan...antara seat tepi tingkap (privacy) dengan seat tengah..

Lie-flat business class seat..tempat duduk boleh ubah kepada 3 style..duduk tegak..duduk santai (ke belakang sedikit) atau tidur terus jadi katil..hehe (butangnyer ditengah2 atas tu)

personal mini-bar di setiap tempat duduk..minum je apa nak minum..kalau tak cukup boleh order lagi..it's free..

dah kata all are free..mintak la apple juice kan..hehe

Touch screen di sisi penumpang (berada di mini bar) untuk akses ke TV besar..selesa dan senang control..kali ni mintak orange juice pulak la..hehe..

pelbagai menu best2..boleh pilih mana2 suka..  ;)

apa lagi minta yg paling best kesukaan hati la..nyum2..it's all halal in Emirates Airline

dan lagi...

dilengkapi dengan onboard lounge untuk para penumpang bersantai..semua makanan di lounge adalah free utk dimakan..

Emirates A380 onboard lounge..so exclusive

lagi..

washroom dia pun in the frame juga k..hehe

boleh juga lihat di mana lokasi kapal terbang sedang terbang...klas ekonomi  pun ada juga kemudahan ni..

sewaktu kapal terbang nak mendarat di KLIA..dah sampaiii...yeayy...Alhamdulillah selamat tiba

So, itulah serba sedikit ceritera pengalaman pahit dan manis perjalanan umi ke S.A..penutup dia best kan..umi tiba di KLIA 17 Dec 2012 haritu jam 4.55pm..

dan 18 Dec 2012 semalam adalah hari jadi umi...so bagi umi inilah hadiah hari jadi yang agak bermakna dan umi takkan dapat lupakan..bukan birthday surprise dari hubby atau mana2 insan tersayang lain..tapi rezeki Allah bagi untuk birthday present kali ni.. Terima kasih ya Allah..terima kasih tak terhingga.. Alhamdulillah syukur..

mudah-mudahan Allah kurniakan rezeki yang lebih hebat dari ini dan yang ditunggu2 tak lama lagi kan..kalau yg itu tu..umi pun tak tahulah nak cakap apa la kan bila tiba masanya nanti...hehe can't wait for that...insyaAllah suatu hari nanti...semoga semuanya dipermudahkan..

Ok itu jer..ini adalah sekadar coretan kenangan abadi buat umi..

tk cre semua..


p/s: tqvm my dear abang hadiahkan perfume yg sangat wangi tu.. really like it..luv u too.. :)

-Ma'a salama

2 comments:

  1. Umi, i pun tumpang seronok baca ur entry :-) mula la pasang angan2 nk merasa jugak one day nanti... Hehehhehe. Welcome home bebeh!

    ReplyDelete
  2. sweet..many thanks dear :-)..mudah-mudahan cita-cita u juga akan tercapai one day yek..hehehe..mana tahu rezeki kan.. ;-)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...