Saturday 20 October 2012

0 Mencari Bahagia

Assalamualaikum.. 

terasa lama juga umi tak update cerita...ermm..

rasa macam banyak benda nak dikongsikan dan diluahkan..my personal feeling..surrounding..workload lately..about everything n etc.. 

terus terang minggu ni umi sangat2 sibuk di tempat kerja..dengan mesyuarat antarabangsa yang baru sahaja selesai semalam..juga busy dengan kerja-kerja ofis yang semakin mencabar kredibiliti diri..agak sedikit tertekan..rasa ingin lari dan perlu muhasabah diri!

tapi itu semua bukanlah alasan..itu tanggungjawab kan..mengapa mesti lari..face it umi.
ianya juga ujian yg perlu ditempuhi..
tapi ianya perlu kepada keikhlasan..
ikhlaskah diri ini dalam memikul tanggungjawab itu?

sekurang-kurangnya bersyukurlah dengan segala nikmat yang dimiliki. 
apalah sangat sumbangan yang telah diberi..usahlah mengeluh wahai diri ini..dunia ini kan tidak lama. 

namun, bila tiba saat dan ketika dapat bersendirian begini..
terfikir sejenak..rasa terkilan sebab kurang dapat luangkan masa untuk bermuhasabah diri dek kerana sibuk dengan hal-hal duniawi yang pastinya takkan selesai..Astaghfirullahalazim.

pantas kedamaian hati itu semakin pudar..kini kembali tercari-cari kebahagiaan hati yang pernah dirasai..umi kongsikan petikan kata-kata dari sebuah majalah islamic kegemaran umi untuk renungan bersama;


"Susah senang hendaklah dilihat dengan mata hati. Apabila kita berasa susah, kecewa, sakit hati, takut, bimbang dan sebagainya dengan ujian yang datang daripada Allah, ini menunjukkan bahawa keyakinan kita kepada Allah masih tipis. 

Hakikatnya kesusahan atau cabaran itu ialah anugerah daripada Allah. Ia takdir daripada Allah yang tidak boleh kita elakkan. Kesusahan dan kegagalan ialah prasyarat untuk seseorang itu berjaya. Kita tidak akan berjaya kalau kita tidak sanggup mencuba, dan kita tidak akan mencuba kalau kita takut susah, takut gagal, takut dikata orang dan sebagainya

Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa seseorang melainkan dengan izin Allah; dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar) dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu (Surah al-Taghabun 64:11)"

umi sentiasa perlukan ketenangan itu..kedamaian jiwa yang hakiki..mencari-cari bahagia di hati ini..
dan hanya dengan mengingati Allah, ketenangan itu dapat diperolehi..

Ya Allah Ya Rabb, bantulah hamba-Mu ini..ameen.



-Ma'a salama



Kenangan sebiji tomato yg dibeli sewaktu berada di jepun dulu..apa kaitan dengan topik?
xde kaitan..saja umi nak share coz tertarik dgn bentuknya..


luv... ;)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...