Thursday 16 May 2013

10 Sekiranya itu yang terbaik..

Assalamualaikum wbt.

moga kalian yg sudi mengunjungi blog umie ni sihat2 dan bahagia hendaknya..ameen.. :-)
hampir seminggu lebih nampaknya x sempat nak ber'blogwalking' dan mengikuti perkembangan kawan2 semua..hari ni baru sempat nk tinjau2 sebahagian blog..banyak updates yg tertinggal rupanya..sorry ye.....

Lately ni umie agak sedikit kelam kabut..emosi pun tak berapa stabil dibuatnya...last monday (13/5) umie telah submit research proposal bagi permohonan Hadiah Latihan Persekutuan 2014 (HLP 2014) untuk sambung belajar...itupun at the very last minute..hehe..dah tarikh tutup di peringkat jabatan dan nampaknya proposal umie masih lagi diterima, Alhamdulillah..entah ye macammana..kenapa tahun ni umie benar-benar yakin nak sambung belajar balik...pihak pengurusan di opis juga saban tahun dok tanya bila umie nak further study lagi..'nanti dulu'..sebenarnya di hati umie masih berharap untuk peroleh rezeki zuriat dulu..but then..now right after 5 years..umie dah buat keputusan itu dengan berbekalkan kata2 semangat hubby, mak, abah, along, kawan2 yg umie sygi, bos.. and yup..kalian sangat2 positif to me..tqvm...umie tahu it is not an easy journey after all kalau nak sambung belajar di bidang coastal engineering ni....umie confused juga sebenarnya in the first place..boleh ke agaknya? mampu ke umie nanti?...pasti besar dugaannya bila nak menuntut ilmu ni..

sebelum umie apply HLP haritu memang umie ada buat solat istikharah, mohon pada Allah SWT bantulah umie...betul ke pilihan umie ni...di saat2 ini hanya Allah sahaja yang boleh beri umie petunjuk yang terbaik buat diri ini, keluarga, agama dan masa depan... Alhamdulillah.. banyak perkara telah berlaku dan dipermudahkan..hubby juga beri galakkan, mak dan abah umie juga betapa gembira nampaknya..what else..terima kasih semua, my hubby especially..terima kasih byk dear atas keizinanmu dan galakan yang tak jemu...dulu umie postponed niat untuk sambung belajar balik sebab umie dan hubby rasakan mungkin perlu masanya untuk usaha dapatkan zuriat dahulu dan kemudian baru fikirkan soal utk sambung belajar...tapi perancangan Allah tiada sesiapapun tahu kan.. 

semalam sekali lg umie lakukan solat istikharah..sebab umie confused ada dua universiti yg offer umie untuk teruskan pengajian..mudah-mudahan Allah lancarkan dan permudahkan segalanya jika benar rezeki menuntut ilmu itu untuk umie..jika ianya akan menjadi amanah dan tanggungjawab umie di dunia ini untuk berkongsi dan menyebarkan ilmu-Mu yang Maha Luas..umie bermohon pada Dia yang Maha Merancang, mudahan umie akan dipanggil interview HLP sebelum ramadhan ni dan berjaya memperoleh biasiswa tersebut. Namun andai kata rezeki HLP itu tak berpihak pada umie..umie mungkin perlu memikirkan alternative yang lain iaitu Cuti Belajar Bergaji Penuh Tanpa Biasiswa (CBBP TB)..insyaAllah..lihatlah macammana nanti..kita merancang namun Dia yang berhak menentukan segalanya..

apapun, umie berdoa dan berharap agar ada rezeki HLP tu buat umie kali ni, walau tahu kebarangkalian untuk dapat tu agak sukar, namun kalau dah namanya rezeki kita pasti akan jadi milik kita jua akhirnya, mana tahu kan dengan izin-Nya...ya Allah pada-Mu hamba-Mu ini merayu dan memohon jika ini yang terbaik maka mudahkanlah ianya buatku dan keluargaku....umie terima apapun kehendak-Nya..

InsyaAllah umie akan tetap terus berusaha...usaha untuk terus memiliki zuriat dan dalam masa yang sama berusaha untuk menuntut ilmu Allah yang Maha Luas... insyaAllah.


Terima kasih ya Allah atas setiap bantuan-Mu... 



.... Rabbi yassir wala tu'assir ya kareem, rabbi tammim bil khayr...
..ameen..







-Ma'a salama

post signature



10 comments:

  1. good luck umie..semoga semuanya di permudahkan ..inshaAllah :)

    ReplyDelete
  2. Smg Allah permudahkn. Seronok tgk kawan2 yg further study ni, rajin betul :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq sweet :-) ameen.. entah tetiba tergerak hati ni nak tambah ilmu di dada..hehe..

      Delete
  3. Moga Allah mudahkn sgalanya buat umie..InsyaAllah,, jln yg akn umie ambil adalah yg trbaik tuk umie dn kluarga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih byk ye mama atas doanya..ameen..mudah-mudahan Allah permudahkan dan inilah jalan yg terbaik..doa yang terbaik buat diri mama juga ya..ameen

      Delete
  4. salam Umie.. saya Pn da lama kawen tp belum dpt zuriat lg.. kmudian saya dpt tawaran smbung study n sy mohon cuti blajar sparuh gaji.. mula2 rse serba salah nk smbung study n bjauhan dgn suami.. lpas tu bila fikir2 n mohon petunjuk mungkin ini rezeki yg ALLAH beri n yg tbaik utk saya.. semoga semuanya dipermudahkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal nurul izzan, nampaknya kita berada di situasi yg serupa kan..betul tu izzan, umie sgt faham apa yg izzan rasa dan pasti izzan juga sgt faham apa yg umie turut rasakan skrg ni kan..seronok bila kita kenal seseorang yg memahami keadaan kita..ujian yg serupa..kita cuba ikhtiar mana yg mampu,jika ini bahagian (ujian) kita di dunia ini, kita redha..namun tidak akan sesekali berputus asa..apapun, semoga Allah permudahkan segala urusan kita ye izzan..insyaAllah..

      Delete
  5. 5 tahun ummi saya perlu berjauhan dgn suami utk smbung belajar.. kdg2 hati jahat ni terlintas " duk duduk dekat dgn suami pn xdpt anak.. klu duk jauh apatah lg" tp hakikatnya bnde tu xmustahil klu ALLAH nk beri even bjauhan.. kdg2 terasa mungkin kami belum lyak lg utk jadi ibu n ayah.. sesungguhnya ALLAH maha mgetahui yg terbaik buat kita.. sama2 kita terus berusaha, berdoa n btawakal ye ummi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. lamanye tu izzan..kira skrg ni izzan masih berjauhan lg ke?
      betul..kadang2 tak tercapai dek akal kita ni apa sebenarnya yg Allah nak tentukan buat kita kan..bila tiba masanya baru kita tahu rupanya inilah hikmahnya..besar rupanya hikmah yang Allah telah tetapkan..cuma rasa sakit bila diuji itu hanya orang2 yg diuji saja tahu bagaimana rasanya..sgt sakit..tapi Allah sts bersama kita, moga dipermudahkan buat kita..segala yg berlaku punya sebab..tak dpt anak sebab gemuk, stress, hormon x stabil, etc..itu semua adalah asbab kepada sesuatu..yg sebenarnya Allah tahu bila masa yg sesuai untuk beri pada kita rezeki itu..rahsia Allah pasti yg terbaik buat kita..semoga dipermudahkan buat kita ye izzan..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...