Friday 3 January 2014

2 Salam Jumaat: Doa Istiqamah beribadah - Wasiat Rasulullah SAW kepada Mu'az bin Jabal ra

Assalamualaikum wbt.,

Motivasi pagi di radio IKIM pagi ini ada berkongsikan satu doa yang umie rasa sangat baik dan begitu manfaat untuk dikongsikan bersama rakan-rakan semua.

Doa ini merupakan satu wasiat junjungan besar SAW kepada sahabat baginda yang dikasihi iaitu Mu'az bin Jabal ra. Baginda lantas berpesan agar jangan sesekali meninggalkan amalan membaca doa ini setiap kali selepas solat. Umie percaya doa ini mempunyai manfaat dan hikmah tersembunyi yang besar sehinggakan Baginda meminta agar sahabat Mu'az ra jangan sesekali meninggalkan bacaan doa ini setiap hari.

Ayuh, moga-moga kita semua dapat sama-sama amalkan insyaAllah, mudah-mudahan Allah SWT dapat meneguhkan iman dan keyakinan kita untuk terus dapat melakukan amal ibadah dengan lebih baik dan sempurna..dan lantas berusaha untuk menjadi insan yang lebih bertaqwa.

Wasiat Rasulullah SAW kepada Mu'az bin Jabal ra..


***

Suatu hari Junjungan Besar Rasulullah S.A.W. memegang tangan sahabat Mu'az bin Jabal ra, seraya berkata:

Wahai Mu'az, demi Allah, aku sangat mengasihimu". Lalu Baginda bersabda "aku wasiatkan kepadamu wahai Mu'az supaya jangan sesekali meninggalkan doa ini setiap kali selepas solat "


(Allahumma a’inni ‘ala zikrika wa syukrika wa husni ibadatik)

Ya Allah, bantulah kami dalam mengingatiMu, bersyukur kepadaMu dan memperbaiki ibadah kami kepada-Mu, ameen.


***

Doa ini perlu dibaca dan diamalkan setiap hari iaitu setiap kali selepas solat..doa memohon agar Allah SWT menetapkan hati kita ini untuk terus istiqamah dalam melakukan amal ibadah dan dalam usaha melaksanakan semua ketaatan kepadaNya, insya-Allah.


Wallahu a'lam

ma'a salama
post signature

2 comments:

  1. alhamdulillah..thanks for sharing umie :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama farah, insya Allah sama2 kita ye :)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...