Tuesday 24 September 2013

8 Entri Khas: sayang Ayah...

Assalamualaikum wbt.,

Sekadar renungan dan ingatan buat kita semua yang bergelar anak..
sila lah hayati sebaiknya..

APA YANG ANDA TAK TAHU TENTANG SEORANG AYAH..

Mungkin ibu lebih kerap menelefon untuk menanyakan keadaan kita setiap hari..
tetapi tahukah kita, sebenarnya ayahlah yang mengingatkan ibu untuk menelefon kita? ayah selalu tanya," telefon lah anak kita tu tanya dia macam mana kerja.."
Semasa kecil, ibu lah yg lebih sering mendukung kita..Tapi tahukah kita bahawa sebaik saja ayah pulang bekerja dengan wajah yang letih ayahlah selalu menanyakan apa yg kita lakukan seharian..

Saat kita sakit atau demam, ayah sering membentak "kan ayah dah kata jangan main hujan?? kan ayah dah bagitau jangan minum air sejukk?? ". Tapi tahukah kamu bahawa ayah sangat risau.??
Ketika kita remaja, kita meminta izin untuk keluar malam. Ayah dengan tegas berkata "tidak boleh!"..Sedarkah kita bahawa ayah hanya ingin menjaga kita? Kerana bagi ayah, kita adalah sesuatu yang sangat berharga. Saat kita sudah dipercayai, ayah pun melonggarkan peraturannya. Maka kita telah melanggar kepercayaannya...Maka ayah lah yang setia menunggu kita di ruang tamu dengan rasa sangat risau.. ayah marah kita..tapi tahukah kita yang ayah taknak apa2 terjadi dekat kita bila keluar lewat malam?

Setelah kita dewasa,ayah telah menghantar kita ke sekolah atau kolej/universiti untuk belajar.. Di saat kita memerlukan macam-macam, untuk keperluan kuliah kita, ayah hanya mengerutkan dahi dan tanpa menolak, beliau memenuhinya..Saat kamu berjaya..Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan bertepuk tangan untukmu..Ayah akan tersenyum dengan bangga.. walaupun kadang2 ayah macam buat tak tau tapi tahukah kamu sebaik kamu pergi, ayah ceritakan dekat ibu kekaguman dia terhadap kita?
Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah..ayah sangat berhati-hati mengizinkannya..dan akhirnya..saat ayah melihat kita duduk di atas pelamin bersama pasangan kita..ayah pun tersenyum bahagia.. Apa kita tahu bahawa ayah sempat pergi ke belakang dan menangis? Ayah menangis kerana ayah sangat bahagia..Dan dia pun berdoa "Ya Tuhan, tugasku telah selesai dgn baik..Bahagiakanlah putera puteri kecilku yg manis bersama pasangannya"..

Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita bersama cucu-cucunya yg sesekali dtg untuk menjenguk..Dengan rambut yg memutih dan badan yang tak lagi kuat untuk menjaga kita.. Itulah pengorbanan seorang ayah.. apakah kita masih belum sedar? masih memandang kemarahan ayah itu alasan untuk kita bencikan dia? percayalah.. dia orang yang paling rindukan kamu walaupun kerinduan ibu lebih menyerlah, tak dinafikan kerinduan ayah terhadap kita mungkin melebihi kerinduan ibu dekat kita.. kita cium pipi ibu, ayah hanya tersenyum melihat.. Tahukah kita yang kita telah berlaku tidak adil terhadap ayah?? apakah ayah tak layak mendapat ciuman sama yang kita berikan dekat ibu? kamu lupa masa kamu kecil, ayah mendukung kamu dan mencium kamu??


# fikir-fikirkanlah wahai kawan-kawan..ayah dan ibu adalah segala-galanya.. janganlah sesekali kita abaikan mereka..dan jangan sesekali membenci mereka..apabila anda ditegur atau dimarahi kerana teguran mereka untuk kebaikan kita semua...sayangilah mereka sementara mereka masih ada di dunia ini... :')

****

Bie sayang Abah dan Mak selalu..selamat sihat sentiasa ayah bondaku tercinta..
..ameen ya rabbal alamin..

Terima kasih Abah!...Terima kasih Mak!..terima kasih di atas segalanya.
Moga Allah SWT membalas jasa baik kalian mendidik kami dan mencurahkan kasih sayang dengan cukup sempurna di dunia, Alhamdulillah.

-ma'a salama
post signature

8 comments:

  1. bergenang je airmata baca ni. teringat arwah papa. msk 2 tahun dah. sobsobsob :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke jee, semoga arwah papa jee tenang di sana dan ditempatkan di kalangan hamba-hamba-Nya yg soleh kita doakan bersama ye..ameen.

      Delete
  2. smg kita semua menjadi anak yg solehah...amin...

    ReplyDelete
  3. salam,

    bergenang air mata baca entry umie ni..yup ayah ssh nak tunjukkan kasih sayang dia..tp deep down inside tak kurang kasih ayah banding ngan kasih mak kan..
    Btw, kalau berminat dengan supplement Shaklee, saya ada buat promo Shaklee ESP..do visit my blog ye
    http://ainasuraya.blogspot.com/2013/09/promo-shaklee-esp.html

    Thanks!


    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju tu nana...ehh nana dealer shaklee ye..ok2..insyaAllah, i'll visit ur blog later yer.. :-) ..nak tahu jg review shaklee mcmmana ni..

      Delete
  4. Salam Umie..

    Mmg betul kan ayah tak macam mak, tak tnjuk yang dia sayang kat kita walaupun jauh di sudut hati ayah sgt2 syg kan anak dia.. mcm saya pun, selalu story dgn mak je, kdg2 tak tau nak borak ape ngan abah tp saya kena tgk abah saya hari2 tau..klau abah dan mak ke rumah anak2 lain di KL, saya akan nangis kalau ckp ngan abah dlm fon..huhuhu, perasaan jadi lain sgt..

    Smoga mak dan abah umie juga diberikan kesihatan yg naik, bahagia bersama anak cucu dan sentiasa dalam rahmat dan lindungan Allah, In Shaa Allah :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. intan..umie pn sama..biasa kalau nak story apa2 perkembangan mesti pd mak dulu..itula dh terbiasa rapat dgn mak kan..kadang2 tu timbul rasa rindu dan bersalah pd abah..terus je call hp abah masa tu jg..bukan tak sayang, sayang sgt kt abah..selalu rindu kt abah...lg tambah sayu tu bila abh ckp 'bie dh lama x cakap dgn abah kan..dah lama tak dgr suara bie" walau abah ckp dlm nada gelak2 tapi umie tahu dia bermaksud..umie minta maaf pd abah, umie sbnarnya sts rindukan abah..bukannya apa..kdg2 umie call masa kebetulan abah xde di rumah, kdg2 ke surau,ke kebun..setiap kali umie dpt berckp dgn abah dia akn selalu pesan/tanya.."bie macammana skrg ni..bie sihat ke..bie hati2 bawa kereta tu yer...kereta byk kt KL tu...bie jg diri baik2 kt sana yer.."..owhh abah..terima ksh ambl berat ttg kami ini anak2mu..

      tq intan, semoga mak dan abah intan juga dikurniakan kesihatan yg baik berpanjangan dan umur yg diberkati ye..insyaAllah..ameen.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...