Friday 30 August 2013

30 Pulau Mabul-Kapalai, Sabah ~ Our precious moments - Part II (Sipadan Water Village)



Assalamualaikum wbt.,

kisah bersambung...Part II (Sipadan Water Village) :-)

catatan perjalanan awal (Part I) kami ke Mabul-Kapalai Islands ini boleh dibaca di sini d' precious moment in Mabul ~ Part I.

Entri kali ini lebih berkisarkan hari kedua kami di Pulau Mabul. Pagi hari kedua tu kami dah mula bersiap untuk check-in di Sipadan Water Village (SWV) pula. Waktu check-in katanya boleh datang seawal pagi pun takpe..that's a good sign kan..so apalagi, kami pun dengan segera mem'packing'kan barang untuk ke SWV..xde apa2pun..barang/baju tak banyak bawa pun..ala-ala backpackers namanya pun kan :-)..kami bawa 2 beg galas saja..hehe..simple, relax but truly enjoy yg penting..

Memandangkan bot BJS yg sepatutnya standby membawa kami ke SWV takde pula pagi tu masa kami checked out (mungkin bot tu bawa divers mat2 salleh tu pergi pulau sipadan agaknya)..hehe takpela..dan nasib baik juga ada 2 orang staff BJS (org bajau rasanya) dapat menghantar kami ke SWV (menapak jalan kaki waktu ni). Tapi walking distance dari BJS ke SWV lebih kurang 7-10 min macam tu je..dan sebenarnya tak jauh pun sebab pulau ni pun kecil..terasa dekat je..tak caya cuba check google map k ;-) ..kami jalan slow n relax..menghirup udara segar Mabul sambil nikmati pemandangan semulajadi kampung orang Bajau di sini...terpaksa lalu celah2 lorong dan rumah orang..kalau lah kami terpaksa jalan sendiri ni mau sesat ke mana ntah dalam pulau ni..hehe..

suasana tenang...

sunyi dan nyaman..
  
anak bajau balik dari sekolah..tapi sekolahnya umie tak perasan kt mana..hmm..

tenang bila lihat keadaan kampung mereka ni..rata-rata rumah yang mereka diami ni agak usang juga..rumah kayu..takde elektrik dan kebanyakan rumah pakai generator untuk hidupkan bekalan api waktu malam..ada rumah yang takde generator tu cuma pakai pelita je waktu malam..kesian juga kan..anak2 org bajau di sini happy je, suka senyum pada kita n suka ria main sesama mereka..very nice!

mereka sedang bermandi-manda...

Oh ya..di Pulau Mabul ni bekalan elektrik waktu malam je tau kalau kita menginap di mana-mana lodge (6pm-6am atau ada sesetengah lodge dari jam 7pm-7am)..sebab bekalan elektrik yang disupply waktu malam di bilik tu cuma pakai private generator yang dihidupkan waktu malam saja. Tapi kalau di SWV, bekalan elektrik ada je 24 jam umie tengok di bilik, Alhamdulillah takde masalah.

dan akhirnya kami tiba juga di SWV, alhamdulillah.. :-)

SWV Landmark :-) ..bot usang terbengkalai berdekatan laluan masuk ke SWV

~ Welcome to SWV ~

SWV entrance ~

corals everywhere..

Crystal clear sea water..

subhanallah cantik...air kristal jernih seperti di swimming pool je :-)


truly amazing..hebat ciptaan-Nya

laluan nak ke chalet kami pula..


Alhamdulillah, chalet umie ni menghadap laut luas...Laut Celebes (Celebes Sea)..very nice view.

 



bilik jiran sebelah kanan..

bilik jiran sebelah kiri....pemandangan dari tingkap bilik umie..jauh di hujung sana ~ "Seaventures Rig Dive Resort" - bekas pelantar minyak yang telah diubahsuai menjadi resort para divers :-) 

santai-santai di balkoni chalet tengok sunset..

SWV Standard & Deluxe Chalets
  


chalet tempat kami menginap (simbol merah)
(credit: google image)

hmm..sebelah petang selepas check-in di SWV tu kami ke Pulau Kapalai untuk snorkeling (termasuk dalam pakej bilik)..insyaAllah ada kesempatan umie sambung ke episod seterusnya untuk selitkan gambar2 ikan cantik di Kapalai & Mabul serta penyu-penyu dalam air yang dapat kami berenang bersama (gambar semua underwater tau)..macam dalam akuarium je! 

itu saja..to be continued insyaAllah!


-ma'a salama
post signature

30 comments:

  1. wah , ummi.....mama jeles sejeles2nya tau tgk pic ummi ni,heheheh, semuanya cantik2!...huhuu, mama sndri yg tggl kat sabah ni pun blum berpeluang lg nak ke sna.mmg rsa rugi sesgt... :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mama..insyaAllah ye mama..harap2 rezeki mama dpt smpi juga ke sana..dh dkat dh tu kn mama..rugi tau ;-)..xpe2 ada rezeki mama msti berpeluang jg kn...mmg cantik tmptnya..hehe..

      Delete
  2. salam umie , saya sedang merancang utk bercuti disana. baca blog umie ni bertambah lagi rasa seronok nak pergi. banyak info dapat. boleh tak umie email kepala saya nombor2 hotel yang ummi pergi . macam mana saya perlu booked hotel ? melalui online ? atau call ? kemudian package snokerling itu sekali dgn hotel package ke ? thank you

    ReplyDelete
    Replies
    1. slm zhulaikha, boleh saja..insyaAllah nanti umie emelkan pd zulaikha lebih terperinci k..mmg seronok tau bila dh smpi di sana :-)

      Delete
  3. salam umie, saya ingin bertanya lebih lanjut berkenaan hotel2 disana. berminat utk pergi kesana utk kali pertama. harap umie boleh bantu saya. email saya zhulaikhaghulam@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok zhulaikha, umie dh emelkan yg terperinci pd zhulaika..nnti check emel k :-)

      Delete
  4. Hi saya pun akan bercuti ke sana pada 1-3 March 2014. Harap puan dapat bantu saya dari segi penginapan. Saya dan kawan-kawan dalam 12 orang first time ke sana..sangat memerlukan bantuan puan.thanks.

    shazanaazya@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. shazana, boleh saja..insya Allah nanti umie emelkan pd shazana :-)

      Delete
  5. Salam umie,
    baru terjumpa blog ni masa google pulau sipadan.
    boleh tak emelkan sy harga sipadan water village ni dan cara nak booking.
    dan jugak harga n contact number untuk chalet yang umie stay sepanjang di sana.
    terima kasih ya. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam ainee,ok..boleh aje..umie emelkn nnti k.. ;-)

      Delete
  6. lupa nak bg emel add:

    ainee_darweena@usm.my

    ReplyDelete
    Replies
    1. umie dh forward ke emel ainee..anyway slmt bercuti ke sana yer ;-)

      Delete
    2. boleh send pada saya jugak tak puan..terima kasih...
      angelis024@gmail.com

      Delete
    3. angel, do check ur inbox ya..happy vacation ;-)

      Delete
    4. umie,thanks for sharing..saya pun nak ke sana 4hari bulan mac 2014 nanti.

      boleh tak emelkan price, pakej dan contact number esp yg SWV tu?

      thanks umie :)

      *my email: harbaza@gmail.com

      Delete
  7. salam puan, begitu juga dengan saya boleh tak puan beri sedikit tunjuk ajar.. sebab ini pertama kali saya ke mabul, saya mahu tahu ranking harga and package kat sana.. contact number sekali..thank u puan

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh saja..nanti sy emelkan pd angel :)

      Delete
  8. Salam umie..best baca review umie :-)
    Iqa nk honeymoon kt sana bln 5 nnti..umie boleh emel kt iqa x total cost, no contact semua?
    Thanx umie :-)
    Emel : zaiqa2013@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq iqa..wahh utk honeymoon ye..mmg best sgt lokasi ni utk pasangan dua sejoli..hehe..apapun umie dh pun emelkan pd iqa..anyway selamat merancang percutian nnti k ;-)

      Delete
  9. umie...
    leh tak umie email kan cost kat stay swv? tolong email kat oren_pink@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok zue..boleh jer ;-) haa ada plan ke sna ye.. so, boleh la nnti cuba nikon underwater tu kt sipadan pula kn..sure best!

      Delete
  10. Salam umie..akhirnye ade jugak review yang best mcm ni.. nurul n husband plan nk g celebrate 2nd ulangtahun kt sane.. mintak tlg emel detail dkt nurul bole? emel sye nurulnoor85@gmail.com..tenkiuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal nurul, terima kasih...xde masalah, umie dh emelkan pd nurul..apapun slmt bercuti and happy anniversary to both of you in advance ya ;-)

      Delete
  11. Salam umie..boleh sent jugak tak kat sye majid8115@yahoo.com.my ty

    ReplyDelete
  12. Salam Umie :) boleh tak share dgn waney package/contact person or agent yg umie ni :)

    Thanks Umie :)

    ReplyDelete
  13. salam umie..saya nak pegi 3-6 Jun 2014. skrg saya tgh surfing mana pakej yang sesusia. sekiranya tak keberatan, boleh emelkan detail contact person/ link/ package umie dapat ni ke ctanjung@yahoo.com.

    tq umie..

    ReplyDelete
  14. Salam umie, saya ingin bertanya lebih lanjut berkenaan sipadan water village ini disana. Saya berminat untuk pergi bulan 5 nanti. boleh tak umi terangkan macammana nak book hotel, pakej, tempat untuk makan, snorkelling dan mana mana aktiviti lain. harap umie boleh bantu saya. emel add sy khairin_nawwarah@yahoo.com. terima kasih :)

    ReplyDelete
  15. salam umie , saya sedang merancang utk bercuti disana. baca blog umie ni bertambah lagi rasa seronok nak pergi. banyak info dapat. boleh tak umie email kepala saya nombor2 hotel yang ummi pergi . macam mana saya perlu booked hotel ? melalui online ? atau call ? kemudian package snokerling itu sekali dgn hotel package ke ? thank you email saya kotiaw_89@yahoo.com

    ReplyDelete
  16. Salam umie, kte nak jugak blh x umie? hihi dsyamimi@yahoo.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...