Wednesday 28 August 2013

15 Pulau Mabul-Kapalai, Sabah ~ Our precious moments - Part I: (The journey)

d' precious moment in Mabul Island ~

Assalamualaikum wbt.,

Alhamdulillah, segala apa yang telah kami rancangkan untuk percutian kali ini berjalan dengan lancar atas izin-Nya. Beberapa perkara yang tak terlintas turut berlaku dan akan kami abadikan ianya sebagai sebuah kenangan manis dan terindah dalam hidup. Secara peribadi boleh umie katakan yang keunikan Mabul-Kapalai berbanding pulau-pulau lain di Malaysia ini sebab terdapat terlalu banyak batu-batu karang yang terpelihara cantik tak terusik, pelbagai spesis ikan laut dalam dan cetek yang cantik boleh ditemui di sini (yang bestnya ikan2 itu datang sendiri pada kita/bermain2 aje sekitar kita :-), spesis penyu yang berlainan (berbanding penyu terengganu yang hitam tu) dan tentu sekali keunikan orang-orang Bajau Laut yang sentiasa tinggal di atas bot/sampan atas laut di sini mencerminkan keharmonian masyarakat di Mabul itu sendiri.

kisahnya bermula

Sebenarnya saban tahun kami menunggu bila agaknya tiket penerbangan murah untuk ke Tawau dan Alhamdulillah bulan April 2013 lalu, umie bernasib baik dan berpeluang membeli return flight ticket ke Tawau dengan harga RM43/pax. Total amount termasuk tax dan fuel surcharge untuk kami berdua iaitu RM196 (murah kan..kan..ke ada yg dpt lg murah ye??)..hehe..takpelah rezeki masing-masing kan..

saat sebelum terbang..with this ~ 'Everyone can fly'

Percutian kami ke Pulau Mabul Sipadan-Kapalai kali ini adalah selama 4 hari 3 malam saja (22 -25 Ogos 2013) baru-baru ini ..ikutkan rasa macam tak cukup dan tak puas tapi bila direnung kembali syukur sgt sebenarnya sekurang-kurangnya kami berpeluang diizinkan-Nya jejak kaki ke sana. A dream destination boleh umie katakan..really a 'must-see' destination pada para pencinta alam, berhasrat dan berpeluang..pergilah dan nikmatilah sendiri keindahannya..trust in me.

coral + crystal clear sea water in Mabul..sejuk mata memandang.. :-)

4H3M ~ malam pertama umie dan hubby plan untuk bermalam di budget lodge sahaja (yg penting lokasinya haruslah di Pulau Mabul juga). Setelah beberapa bulan juga umie dok survey2 reviews pengunjung2 ke Mabul, terkejut pun ada bila terbaca komen negatif mengatakan yang ada beberapa lodge dan backpackers di sana berkeliaran tikus, makanan tak cukup, toilet sharing + ada yang kotor pula, etc..rata-rata ada pros n cons sebenarnya..

In consequence, setelah ditimbang-tara kesemua aspek ini, Big John Scuba (BJS) akhirnya menjadi pilihan lodge kami untuk malam pertama kami di Mabul..yup, truly happy to be here but pls don't expect too much bila mana kita menginap di mana-mana lodge/backpackers ni ye...kalau nak yang best jadi ongkosnya juga haruslah best juga kan :-) dan menginaplah di resort untuk lebih selesa..tak salah..bagi umie, pengalaman itu sgt penting, walau sekadar dpt bermalam dengan sedikit keselesaan, bersih, makanan cukup, toilet tak perlu kongsi, itu dah sgt memadai dgn harga budget lodge ni..yg penting lodge2 di Mabul ni semuanya atas air..air hijau bak kristal..Subhanallah.. Kadar bilik di sini (BJS) mengikut per pax iaitu RM90/pax. Ramai divers mat salleh tinggal di sini berbulan2 lamanya..hmmm..bestnya!

BJS ni bersebelahan dengan Arung hayat Sea Adventures Lodge

Malam kedua pula kami memang telah merancang untuk bermalam di tempat sedikit eksklusif untuk kami berdua sahaja..ala-ala ber'honeymoon' lg gitu :-)..iaitu di "Sipadan Water Village (SWV)"..biarpun agak sedikit mahal tapi once in a blue moon apa salahnya kan..hehe..many thanks to Mr hubby coz semua perbelanjaan percutian kali ini ditanggung sepenuhnya oleh beliau..Alhamdulillah Ya Allah..semoga berlipat kali ganda murah rezeki yg diberkati buat abang lagi hendaknya..ameen...'nway tq very much dear! terima kasih di atas segala kenangan terindah tercipta selama kita berada di sini..those moments we shared together is a memories I will surely treasure forever..really appreciated it so much.

SWV entrance..selamat datang ~

dan malam ketiganya kami bermalam di bandar Tawau saja supaya dekat sikit dengan airport untuk balik esoknya tu..Hotel Shervinton Executive Boutique, Tawau...boleh tahan cantik juga hotel ni..secantik namanya juga...bilik standard per night cuma RM118 nett..

Rentetan perjalanan

Sesampainya kami di Lapangan terbang Tawau, kami disambut baik oleh Pakcik A (SWV staff) untuk bawa kami ke Jeti Semporna dan terus ke Pulau Mabul..tak sabar rasanya masa ni...bergantung harap pada Allah semoga permudahkan urusan perjalanan kami waktu ini.. 


perjalanan dari Tawau Airport ke semporna memakan masa lebih kurang 1 jam. 

Sejurus tiba di Semporna, Pakcik A memaklumkan yang kami perlu menunggu satu group mat salleh yang lain dlm 16 org macam tu tiba dalam masa sejam lagi (kapal terbang mereka waktu itu baru saja landing di Tawau)...huhu...lama lg tu kalau ikutkan. Mujur pakcik A ni baik hati orangnya, mungkin kerana kesiankan kami, dia bawa kami ke satu restoran islam untuk makan-minum hilangkan lapar dan dahaga sementara nak menunggu mat2 salleh tu tiba. 

Kami dibawa pusing2 menjamu mata sekitar pekan semporna..entah ye dalam masa pusing-pusing pekan semporna tu sempat juga pakcik A membawa kami ke lokasi 'tragedi berdarah' tu..di sebuah perkampungan atas air berdekatan pekan semporna aje..perasan tak gambar perkampungan di bawah ni? tempat tragedi 'itu', di hujung lorong ini..tak perlulah umie bercerita panjang di sini mengenai kisah 'itu' kan..sila baca sendiri sejarah yg telah berlaku k!

di kampung inilah 'tragedi berdarah' itu berlaku..sungguh tragis

apapun, jom kita layan sedikit gambar2 sekitar pekan semporna yg sempat dirakam oleh lensa umie yang tak seberapa canggih ni... :-) 

pemandangan rumah atas air@Semporna..rumah kayu dua tingkat tu..mak aii :-)

lagi pemandangan rumah atas air@Semporna

pemandangan Pekan Semporna nun jauuhh di sannaa..

Pakcik bajau laut sedang makan ka??..alahai pakcik...

Jeti pelancong SWV@Semporna

Bot SWV sedia menunggu untuk membawa kami ke destinasi idaman :-)

Perjalanan kami menaiki bot SWV dari jeti pelancong semporna ke Pulau Mabul memakan masa lebih kurang 45 minit untuk sampai ke pulau dituju..lama juga rasa bila mana kami terpaksa menempuh ombak2 yang besar dan ganas di tengah lautan tu..huhu..

dan akhirnya, kami telah sampai juga ke destinasi dituju...jeng..jeng..

Inilah Big John Scuba Lodge (sebelah kiri) dan Arung Hayat Sea Adventures (sebelah kanan)..
bilik kami menginap yang No. 2 dari sebelah kiri ni..umie suka tempat ni :-)

keadaan bilik kami..toilet pun dalam bilik tau..condition ok dan bersih, Alhamdulillah

di awal pagi kebanyakan divers telah pun bersiap utk ke Sipadan.. 

InsyaAllah akan ada sambungan cerita perjalanan kami nanti di part yang seterusnya...pengalaman berharga kami dapat berenang bersama penyu-penyu Kapalai juga.. :-)

catatan perjalanan ini umie abadikan di blog ini kerana ianya merupakan salah satu kenangan manis dan indah bagi kami berdua ~ Alhamdulillah, terima kasih Ya Allah di atas rezeki ini.

mudah-mudahan ada kelapangan untuk umie terus menulis part yang seterusnya ni..

Part II (Sipadan Water Village)
Part III (Snorkeling Moment@Kapalai & Mabul)

-ma'a salama
post signature


15 comments:

  1. teringin juga nak ke sana 1 hari nanti .. insyaallah

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah yana..semoga impian yana juga tercapai ye :-)

      Delete
  2. Assalamualaikum Umie...
    Besnye pegi Mabul Island..!! Sy suke sgt jenjalan tgk keindahan alam mcm ni..
    Mmg teringin sgt nak pegi tp disebabkan keadaan skrg so terpaksa stop dlu program cuti2 cinta kami..huhu..
    Cantik sgt keadaan laut kat sana kan, tgh baca blog umie ni smbil tersenyum.. Hehe, indah ciptaan Allah..
    Nnt nak baca lg story :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumusalam intan :-)..hehe..nampaknya intan kena pergi juga mcm tu one day nanti tau..see the wonderful beauty of the nature kat sana...hebat sungguh ciptaan Tuhan..mesti intan suka..tunggu part yg seterusnya nanti ye..hehe

      Delete
  3. Wah....bestnya umie! Terus rasa nk pi bcuti... Huhuhu :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..itu la tu sweet..kadang2 kita perlu taking time off to recharge our batteries kan..then go for a vacation..go..go sweet, try to find time kalau boleh, insyaAllah ye :-)

      Delete
  4. assalam umie..blh bg details contact no/package utk percutian umie ni. email sy idaharyaniharis@gmail.com
    thanks

    ReplyDelete
  5. salam umie..nanti bg kte contact no/package percutian umie ni boleh?my email annenita86@gmail.com

    ReplyDelete
  6. Assamualaikum pn umie, akak nak gi 8 feb ni..tgh pening cari penginapan..bleh tak beri ctc n dua package tempat umie bercuti tu..email to molimalina@gmail.com..tq umie..

    ReplyDelete
  7. Saya pon same..boleh email ke azwin_82@yahoo.com

    ReplyDelete
  8. Email kn saye detail contact ye ummie zoyalcehip@yahoo.com

    ReplyDelete
  9. Email sy juga altafrifaie@gmail.com

    ReplyDelete
  10. salam umie,
    berharap sgt umie tolong share detail budget ,penginapan,contact person untk ke mabul n semporna.
    ini email sy : are_you404@yahoo.co.uk
    terima kasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam umie, sy dh book flght utk ke pulau mabul pd mac 2016. Mslh sy skrg, sy msh blom mahir mcm mn nk tido kt mn n pakej utk snkling. Klau umie sudi share dgn sy, ni email sy nurulfaziella424@gmail.com

      Delete
  11. Salam...sy dh book tiket ke tawau pd april2016...leh share pd email sy tak...siti.najwa1405@gmail.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...